alweer 6 dagen van huis en haard - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Ad Waijers - WaarBenJij.nu alweer 6 dagen van huis en haard - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Ad Waijers - WaarBenJij.nu

alweer 6 dagen van huis en haard

Door: Ad Waijers

Blijf op de hoogte en volg Ad

08 December 2016 | Indonesië, Semarang

ja alweer 6 dagen geleden begon het avontuur.
Een avontuur waarvan ik weet dat ik dit nooit zal vergeten, met ups en downs en zeker een traan. Soms wat tegenslagen maar met mensen die ik op verschillende manieren zeer waardeer. Henri wat ben je een groot avontuur aan gegaan natuurlijk samen met Jolanda en wat fantastisch dat ik daar een klein deel van mag meemaken. zeker bedankt voor je steun en luisterend oor maar dat is geloof ik wel wederzijds. nou moet ik niet te sentimenteel gaan doen natuurlijk maar ga nu verder met de gebeurtenissen van de dag!
de dag begon zoals vanouds, gisteren een beetje verwend volgens mij, we werden weer eens ruim een uur te laat opgehaald, en zoals mijn maat Marc gereageerd heeft op mijn blog gelijk maar overgestapt op plan plan plan dus plan 3.
uiteindelijk zitten we in de auto op weg naar de supermarkt waar we weer veel te duur moeten inkopen maar hopelijk komt daar morgen verandering in, en door naar de groothandel (Restostore) voor de materialen en gereedschappen die we gisteren eigenlijk zouden ontvangen. We komen vol goede moed de winkel binnen lopen en dachten beide dat we alleen de spullen in hoefde te laden en weer door maar dat was helaas niet zo, dus Marc plan 4 ging in werking, na een 1/2 uur wachten kregen we de spullen nog niet mee, maar de assistente zei dat ze bezorgd werden rond de klok van 12:00 uur.
oke dus op weg naar de supermarkt. wij de supermarkt in en de assistente moest even naar de bank zou binnen 5 minuten terug zijn.
wij waren naar een 1/2 uurtje klaar met de boodschappen en de assistente terug van de bank he nee, sorry de 5 minuten waren in CST (Central Semarang Time) dus over op plan 5, dan maar eerst een bakkie cappuccino die had ik nog niet op hier in Semarang.
vanuit de boodschappen door naar het huis van de dame, he nee we moesten terug naar Restostore voor het ophalen van de materialen pff plan 6. Dus even parkeren en inladen en door, dat dacht je nee daar moest eerst alles nog even gecheckt worden of het met de bon klopte.
Henri zag al dat dit niet de spullen waren die we gisteren besteld hadden maar ook die hij aan de assistente gegeven had aan het begin van de week maar zonder mijn kitchenaid. dat was voor Henri even de druppel, liep geïrriteerd naar de auto en zei op de terug weg helemaal niets meer tegen haar. maar gelukkig konden we nu wel de spullen meenemen behalve de kitchenaid.
terug bij het huis zijn we eerst maar eens wat zooi gaan ruimen en je zal het niet geloven onze vrienden uit het oosten waren ook aan het poetsen, de hele vriezer werd leeg gehaald en schoongemaakt, was ook wel nodig als de deksel open ging kwam het aroma je te gemoed en dat was niet het aroma van VERSE vis. Dus naar het organiseren van de kasten aan de slag voor het belangrijke diner van vanavond, de directeuren van de bank zouden komen eten, en bespreken over een feest dat gegeven zou worden in de nieuwe feestzaal. ondertussen van de medewerkers nog een paar woordjes Indonesisch geleerd en wij natuurlijk geprobeerd hun wat Nederlands te leren en nee niet de worden die een buitenlander normaal te leren krijg, we hebben ze geprobeerd te laten tellen van 1 tot 10, en daar hadden ze al veel moeite mee, wij trouwens ook met het Indonesisch.
Wat we de toekomstige patissier al wel hebben geleerd en hij fantastisch onder de knie heeft is Old Dutch Appelpy!
Maar helaas ze waren allemaal ziek, een persoon moest zelfs naar het ziekenhuis ze dachten zware voedselvergiftiging, gelukkig MOESTEN ze nog van ons bereiden diner eten. dus van 12 naar 8 personen.
de mise a place stond strak maar we hadden beide iets, dit klopt niet er komt nog een plan 7 en jawel hoor van 8 naar tien personen, van tien naar 12 en uiteindelijk zaten er 16 personen aan tafel. hahaha. aan het einde van het diner net voor het dessert heb ik nog een lesje wokken gehad van onze buren uit china. zo daar zit een krachtige vlam onder die wok! (zie foto)
Maar dit keer met een slechte start en flink wat hobbels hebben we vandaag weer lekker gewerkt, mooie gerechten en voor mijn gevoel een lekker en goed dessert dus we kunnen morgen met een goed gevoel naar Jakarta waar we drie dagen gaan proeven van de Indonesische smaken en afspraken hebben met de suppliërs over de leveringsmogelijkheden in Semarang. we worden om 05:30 uur opgehaald dus ik denk dat ik nu maar eens ga pitten, Selamat Malam

• 09 December 2016 - 13:40

Marc:

HAHAHAHAHA LOL !!!

even voor de duidelijkheid Ad; In het bahasa Indonesia is meervoud heel simpel, je zegt of schrijft het woord gewoon 2 keer. Dus bijvoorbeeld anak = kind en anak anak is kinderen, heel simpel en om het wat sneller te schrijven zetten ze anak2 neer, wat 2 x anak dus kinderen betekent.....

plan2 betekent dus 2 x rustig aan :-)

En in Indonesië kunnen ze niet makkelijk nee zeggen, dus ze beloven het wel om je op dat moment naar je zin te maken, stukje cultuur.... Vandaar dat beloften niet altijd nagekomen worden...

is wennen, maar komt vanzelf goed als jullie de Nederlandse manier een beetje duidelijk kunnen maken, nee is ook een antwoord....

Maar hoe dan ook geweldig avontuur ! en een schone vriezer :-) is ook beter voor je ijs en parfait